Racereports

12/05/2019: Fontaine Au Pire

 

Mx1-rijders sluiten aan bij de top

Het mooie fontaine-au-pire lag er zoals verwacht perfect bijen door de vele rijders was het even zoeken om een plaatsje te vinden maar eens iedereen geparkeerd was, kon de verkenning beginnen. Er werd ruim bijgesproeid maar nooit had men de indruk dat het glijbaan zou worden. Een pluim voor de organisatie.

Onze 85 cc-man Bryan Maes doet het prima in Ligny. Hij strijdt de volledige dag in de top vijf mee maar een kleine slipper en een kapotte achterrem zorgde voor een minder resulaat maar de agressiviteit in het rijden was opnieuw helemaal terug. Een prima race dus voor Bryan. In de 125 cc-klasse had Wouter Dormont een prima chrono neergezet. Hij start ook prima maar bij een aanval op de vierde plaats gaat het volledig mis. Wouter vliegt van de motor en duikt saltogewijs de afgrond in. Als bij wonder komt hij er met een kapotte motor en een vingerblessure vanaf. Het wordt dus sleutelen tussen de beide reeksen en Wouter pakt een beetje geschrokken toch nog een achtste plaats na de pauze.

De beste prestatie komt deze maal van onze MX1-mannen. Jochem Walckiers is reeds de voorbije weken in prima doen en nu tikt hij tweemaal als vijfde aan. Zijn beste resulaat tot nu toe in Frankrijk. Donny Schmidt komt weer eens de pechvogel tegen in de eerste manche. In de eerste ronde komt een tegenstander ten val en zo staat Donny opnieuw geparkeerd als allerlaatste. Hij komt nog terug naar de elfde plaats. In de slotreeks kent hij eindelijk eens een goede start en eindigt mooi als zevende. De superfinale tenslotte begint met een enorme val in de start met Jochem Walckiers als groot slachtoffer. Gelukkig kan hij zijn weg verderzetten zonder blessures. Donny Schmidt is wel zonder kleerscheuren uit de crash gekomen en rijdt zomaar naar een prima vijfde plaats.

Volgende afspraak in Frankrijk op pinkstermaandag in Cassel

Bryan Maes 7+8=8

Wouter Dormont DNF+8=11

Jochem Walckiers 5+5=6

Donny Schmidt 11+7=9

 

Met dank aan onze sponsors

Piloten

Nieuws

Einde seizoen 2020 met twee vice-kampioenen

Het doldwaze seizoen 2020 zit er op en daar er in België zo goed als niet werd gereden hebben we onze pijlen gericht op het buitenland. Daar had men precies toch minder last van het Corona-gebeuren en konden we het jaar toch nog succesvol afsluiten. Mark Boot miste net de Nederlandse titel en werd zo vice-kampioen in zijn eerste jaar op de Mx1-motor. Kristof Van Vaerenbergh sneuvelde zelfs maar op 3 puntjes van de Franse titel in de MX2-klasse.

Een extra kers op de taart werd gezet door onze jonge stormer Kassimir Hindersson die bij zijn EK-debuut zomaar de top tien binnendook. Onze eskimo deed dat op 13-jarige leeftijd waardoor verscheidene topteams reeds aan de deur kwamen kloppen. Kasse rijdt echter in 2021 opnieuw in de blauwe MX477-outfit.

De overige mannen hebben stevig op de tanden gebeten in dit silly season en we hebben dan ook de meeste bewondering voor alle niet zandspecialisten die in Nederland reden om de sponsors toch maar een beetje publiciteit te geven. Vooral onze Waaltjes hebben zwarte sneeuw gezien in 2020 maar ze leerden enorm bij. Kortom iedereen heeft zijn steentje bijgedragen. Alleen was het jammer dat we op het einde van het seizoen nog enkele blessures opliepen. Veel beterschap dus aan Dailey Van De Ketterij, Bryan Maes, Maxime Colson, Marnick Lagrou en Kevin Manege die door Corona-quarantaine op zijn werk werd uigeschakeld.

Tijdens het seizoen verloren we ook Wouter Dormont (wielerloopbaan) en Donny Schmidt die de helm bij de competities aan de haak hangt. Met Donny verliest het team één van de anciens die meer dan 10 jaar voor onze club uitkwam. Een clubicoon dus.

Het is dan ook met plezier dat we kunnen melden dat de rest van de groep in 2021 op post blijft en dat de groep vervolledigd wordt met Ricardo Hout en Belofte-rijder Bo Desbonnet. De erg snelle Bo stapt daarmee in de voertsporen van zijn pa, ex-Belgisch  kampioen Thierry Desbonnet.

Wat 2021 betreft wordt het nog even uitkijken. De aandacht gaat nog meer naar de Noord-Franse competitie terwijl in België de meeste aandacht gaat naar de VMCF-federatie. Door het niet nakomen van de beloftes van de Waals FMWB-federatie, zullen wij zo goed als zeker nog nauwelijks bij de BMB-wedstrijden te zien zijn al is het dossier dat reeds van 2018 dateert nog steeds niet officieel afgesloten maar hoeveel geduld kan een mens hebben uiteraard.

 

Wij wensen iedereen dan ook prettige en veilige feestdagen en hopen in Maart voor het eerste terug een starthekken te kunnen opzoeken. See you in 2021.

Kristof Van Vaerenbergh pakt nieuw podium

Tijdens de wedstrijd in het Noord-Franse Etroungt is Kristof Van Vaerenbergh tweemaal derde geworden in de reeksen. Meteen dus een nieuw podium voor de Mikkola-rijder die vol vertrouwen naar de zware opdracht van volgend weekend gaat in Maricourt.

Mark Boot is back

Na een lange windstilte, kunnen we met vreugde melden dat het seizoen 2020 eindelijk terug van start gaat op 01 augustus. Ook konden we intussen melden dat Mark Boot terug in de vertrouwde stal van Mikkola-rcing terecht gekomen is. Dankzij de steun van onze trouwe sponsors en de mensen achter Technicross konden we Mark op een Husky 450 cc zetten waardoor hij binnenkort zijn officieel debuut maakt in de 500 cc-klasse. Bij een oefenwedstrijd in Vlissingen werd Mark alvast mooi tweede. 

Mikkola goes Viking

Tijdens onze verplichte pauze konden we reeds een rijder voor 2021 vastleggen want de jonge Finse Belofte Kazimir Hindersson komt de groep versterken. Deze Europese topper koos uit de vele voorstellen voor Mikkola en wij zijn dan ook trots een jeugdrijder van zijn niveau aan ons reeds indrukwekkend armada toppers toe te voegen. 

Alles afgelast tot 03/04/2020

Door het Corona-virus werden alles wedstrijden tot 31 Juli 2020 geannulleerd waardoor ook het Mikkola-team voorlopig op non-actief staat. Achter de schermen wordt er echter hard gewerkt en getraind om klaar te zijn voor het naseizoen en zijn ook de voorbereidingen voor 2021 reeds gestart. Wij danken uiteraard al onze sponsors die achter ons zijn blijven staan ondanks de voorlopig beperkte return.