Racereports

23/08/2015 : BMB te Orp

Vier podiumplaatsen zorgen voor superweekend

 

Het circuit van de Kleine Gete lag er weer prima bij en dat onze rijders uitgekeken hadden naar deze race, bleek al snel aan de behaalde resultaten. Maar liefst 4 piloten haalden het podium en daarenboven lijken we op weg naar maar liefst drie nationale titels.

In de 85 cc-klasse is Ilan Heirwegh pas terug van zijn reis naar Oostenrijk en komt bijzonder vermoeid terug van zijn trip. Toch wist hij nog een knappe top tien plaats te behalen en komt steeds dichterbij aansluiten bij de top. Ondanks een kleine slipper in de slotreeks wordt hij toch nog zevende.

De 125 cc-klasse liet een enorme bende rijders opdraven. Matthias Van Roy moet zijn leidersplaats in het BK verstevigen en vooral afrekenen met de Zuid-Afrikaanse toprijder Bradley Cox. Matthias laat niets aan het toeval over en wint de beide reeksen met grote overmacht. De eerste podiumplaats is meteen een feit. Bij de Beloften moet Andy Haesevoets proberen enkele BK-puntjes te pakken en hij slaagt in de beide reeksen in zijn opzet. Missie volbracht dus voor Andy.

In de Seniorenklasse heeft Alain Voermans nare herinneringen aan dit circuit waar hij ooit een zware blessure opliep. Toch vliegt Alain zonder problemen rond op zijn KTM. Op één ronde van het einde rijdt hij zelfs nog in de winnende positie maar dan ziet hij David Persoon voorbijvliegen. Met een tweede plaats komt dus ook Alain op het podium. Voor Niki Margetic verloopt de dag minder vlot want 's ochtends was het bijzonder glad en dat is niet Niki zijn ding. Hij zet pas de 31ste tijd op de tabellen en moet dus telkens vanuit de achterhoede terugkeren. Hij wordt na een inhaalrace uiteindelijk nog negende.

Vele ogen waren gericht op de Junioren waar onze jongens het bijzonder moeilijk hadden tijdens de vorige races. Lucas Derycke is echter gebeten om te presteren en onze jonge Waalse rijder opent met een knappe tweede plaats. Na de pauze werd het nog beter want alle MX2-rijders moesten het hoofd buigen voor onze Lucas Derycke. Zo pakt hij zijn tweede zege van het seizoen in zijn openingsseizoen bij de BMB. Keani Clement was wellicht even snel als Lucas maar telkens moest Keani een barslechte start goedmaken.  In de eerste manche krijgt ook nog eens een lekke band waardoor het optreden van Keani in Orp een meer dan pechvol event werd. In de MX1-klasse staat Melvin Clarinval aan de start maar een valpartij in de eerste ronde, zorgde voor een slecht resultaat. Melvin strijdt nog voor enkele puntjes en wordt veertiende.

De MX2-klasse dan waar Joni Coemans zekerheid kan krijgen over zijn titel maar de knie van Joni zorgde voor veel kopzorgen bij het remmen. Hij wordt uiteindelijk vierde en moet dus nog een weekje wachten om de champagne te ontkurken. Bij de inters vliegt Mark Boot meteen naar de leiding maar deze maal zijn er enkele EK-toppers komen opdagen in Orp. De Duitser Stefan Ekerold en Bas Vaessen zorgen voor stevig weerwerk. Mark pakt uiteindelijk een knappe tweede plaats en wordt zo winnaar van de challengertrophy mx2.

In de MX1-klasse wordt het bloedstollend in Pierrieux want drie rijders strijden er voor de titel waaronder onze Jochem Walckiers. Na Orp zijn dat er nu vier want Jaimy Deleersnijder won de beide reeksen in orp waardoor ook hij nog de titel kan pakken. Jochem lijkt ook een goede zaak te doen want hij rijdt op een knappe derde plaats in de eerste manche tot hij met Dorian Devillers in elkaar haakt en de beide rijders tegen de grond gaat. In de slotreeks beperkt hij de schade met een vijfde plaats en behoudt zo een waterkans op de titel. De grote verrassing komt deze maal van Donny Schmidt die zijn tweede race na zijn blessure rijdt. Hij wordt erg knap achtste na een schitterende slotreeks.

 

 

Results

 

Ilan Heirwegh 9+6=7

Andy Haesevoets 17+18=19

Matthias Van Roy 1+1=1

Niki Margetic 8+10=9

Alain Voermans 3+2=2

Melvin Clarinval 8+17=14

Lucas Derycke 2+1=1

Keani Clement DNF+9=13

Mark Boot 2+3=2

Joni Coemans 4+5=4

Donny Schmidt 11+6=8

Jochem Walckiers 8+5=5

 

 

Met dank aan onze sponsors

Piloten

Nieuws

Einde seizoen 2020 met twee vice-kampioenen

Het doldwaze seizoen 2020 zit er op en daar er in België zo goed als niet werd gereden hebben we onze pijlen gericht op het buitenland. Daar had men precies toch minder last van het Corona-gebeuren en konden we het jaar toch nog succesvol afsluiten. Mark Boot miste net de Nederlandse titel en werd zo vice-kampioen in zijn eerste jaar op de Mx1-motor. Kristof Van Vaerenbergh sneuvelde zelfs maar op 3 puntjes van de Franse titel in de MX2-klasse.

Een extra kers op de taart werd gezet door onze jonge stormer Kassimir Hindersson die bij zijn EK-debuut zomaar de top tien binnendook. Onze eskimo deed dat op 13-jarige leeftijd waardoor verscheidene topteams reeds aan de deur kwamen kloppen. Kasse rijdt echter in 2021 opnieuw in de blauwe MX477-outfit.

De overige mannen hebben stevig op de tanden gebeten in dit silly season en we hebben dan ook de meeste bewondering voor alle niet zandspecialisten die in Nederland reden om de sponsors toch maar een beetje publiciteit te geven. Vooral onze Waaltjes hebben zwarte sneeuw gezien in 2020 maar ze leerden enorm bij. Kortom iedereen heeft zijn steentje bijgedragen. Alleen was het jammer dat we op het einde van het seizoen nog enkele blessures opliepen. Veel beterschap dus aan Dailey Van De Ketterij, Bryan Maes, Maxime Colson, Marnick Lagrou en Kevin Manege die door Corona-quarantaine op zijn werk werd uigeschakeld.

Tijdens het seizoen verloren we ook Wouter Dormont (wielerloopbaan) en Donny Schmidt die de helm bij de competities aan de haak hangt. Met Donny verliest het team één van de anciens die meer dan 10 jaar voor onze club uitkwam. Een clubicoon dus.

Het is dan ook met plezier dat we kunnen melden dat de rest van de groep in 2021 op post blijft en dat de groep vervolledigd wordt met Ricardo Hout en Belofte-rijder Bo Desbonnet. De erg snelle Bo stapt daarmee in de voertsporen van zijn pa, ex-Belgisch  kampioen Thierry Desbonnet.

Wat 2021 betreft wordt het nog even uitkijken. De aandacht gaat nog meer naar de Noord-Franse competitie terwijl in België de meeste aandacht gaat naar de VMCF-federatie. Door het niet nakomen van de beloftes van de Waals FMWB-federatie, zullen wij zo goed als zeker nog nauwelijks bij de BMB-wedstrijden te zien zijn al is het dossier dat reeds van 2018 dateert nog steeds niet officieel afgesloten maar hoeveel geduld kan een mens hebben uiteraard.

 

Wij wensen iedereen dan ook prettige en veilige feestdagen en hopen in Maart voor het eerste terug een starthekken te kunnen opzoeken. See you in 2021.

Kristof Van Vaerenbergh pakt nieuw podium

Tijdens de wedstrijd in het Noord-Franse Etroungt is Kristof Van Vaerenbergh tweemaal derde geworden in de reeksen. Meteen dus een nieuw podium voor de Mikkola-rijder die vol vertrouwen naar de zware opdracht van volgend weekend gaat in Maricourt.

Mark Boot is back

Na een lange windstilte, kunnen we met vreugde melden dat het seizoen 2020 eindelijk terug van start gaat op 01 augustus. Ook konden we intussen melden dat Mark Boot terug in de vertrouwde stal van Mikkola-rcing terecht gekomen is. Dankzij de steun van onze trouwe sponsors en de mensen achter Technicross konden we Mark op een Husky 450 cc zetten waardoor hij binnenkort zijn officieel debuut maakt in de 500 cc-klasse. Bij een oefenwedstrijd in Vlissingen werd Mark alvast mooi tweede. 

Mikkola goes Viking

Tijdens onze verplichte pauze konden we reeds een rijder voor 2021 vastleggen want de jonge Finse Belofte Kazimir Hindersson komt de groep versterken. Deze Europese topper koos uit de vele voorstellen voor Mikkola en wij zijn dan ook trots een jeugdrijder van zijn niveau aan ons reeds indrukwekkend armada toppers toe te voegen. 

Alles afgelast tot 03/04/2020

Door het Corona-virus werden alles wedstrijden tot 31 Juli 2020 geannulleerd waardoor ook het Mikkola-team voorlopig op non-actief staat. Achter de schermen wordt er echter hard gewerkt en getraind om klaar te zijn voor het naseizoen en zijn ook de voorbereidingen voor 2021 reeds gestart. Wij danken uiteraard al onze sponsors die achter ons zijn blijven staan ondanks de voorlopig beperkte return.