Racereports

21/22/04/2019 : EK kwalificatie 125 cc te Lommel

De gekende Heeserbergen in Lommel waren dit weekend het toneel van de EK-wedstrijden voor de jeugd. Helaas voor ons, werd de leeftijd voor de 85 cc naar beneden getrokken waardoor Bryan Maes niet mocht deelnemen. Bryan pakte dan maar enkele clubcrossen mee waar hij ook op het podium stond. Ook Dailey Van De Ketterij moest forfait geven door zijn gebroken elleboog waardoor we alleen met Wouter Dormont naar Lommel trokken. Een moeilijke klus dus voor onze nieuwkomer op de 125 cc-motor.

De Heeserbergen liggen er droog en gevaarlijk bij zodat de eerste trainingen op zaterdag stroef verlopen. Er wordt stevig gesleuteld bij alle team en ook bij ons is dat het geval. Er worden uitlaten gewisseld  en veringen afgesteld. Roland Rombout en Andre Vynckier hadden de handen vol met de motor van Wouter. De tijdstraining verloop al wate beter met een zesentwintigste chrono. De kwalificatiemanche is meteen de derde manche van de dag en Wouter rijdt knap in de top twintig tot de conditie hem op twee ronden van het einde in de steek laat. We gaan dus met twijfels de zondag in want de reeksen worden nu nog met vijf minuten verlengd. Na de verkenningstraining en de starttraining worden de sleutels nog maar eens bovengehaald. Lorenzo, Andre en Roland gaan opnieuw aan de slag en wij gaan aan de slag voor de eerste reeks. Maar liefst 25 minuten staan op het programma tegen een temperatuur van 32 minuten in het zware zand. Wouter lukt een knappe zesentwintigste plaats maar het vat is wel volledig leeg.

De slotreeks wordt echter de beste. Terwijl er vele rijders zwijmelend over het circuit dwarrelen blijft Wouter er stevig de pas in houden. Ondanks de felle hitte en een enorme blaar op de handen eindigt hij mooi 24ste in zijn eerste internationale wedstrijd. En wat nog beter is, in de loop van het weekend verbeterde hij zijn chron met maar liefst zes seconden op een ronde. Dat noemen ze dan vorderingen maken.

 

Resulst

 

Wouter Dormont 26+24=24

Met dank aan onze sponsors

Piloten

Nieuws

Einde seizoen 2020 met twee vice-kampioenen

Het doldwaze seizoen 2020 zit er op en daar er in België zo goed als niet werd gereden hebben we onze pijlen gericht op het buitenland. Daar had men precies toch minder last van het Corona-gebeuren en konden we het jaar toch nog succesvol afsluiten. Mark Boot miste net de Nederlandse titel en werd zo vice-kampioen in zijn eerste jaar op de Mx1-motor. Kristof Van Vaerenbergh sneuvelde zelfs maar op 3 puntjes van de Franse titel in de MX2-klasse.

Een extra kers op de taart werd gezet door onze jonge stormer Kassimir Hindersson die bij zijn EK-debuut zomaar de top tien binnendook. Onze eskimo deed dat op 13-jarige leeftijd waardoor verscheidene topteams reeds aan de deur kwamen kloppen. Kasse rijdt echter in 2021 opnieuw in de blauwe MX477-outfit.

De overige mannen hebben stevig op de tanden gebeten in dit silly season en we hebben dan ook de meeste bewondering voor alle niet zandspecialisten die in Nederland reden om de sponsors toch maar een beetje publiciteit te geven. Vooral onze Waaltjes hebben zwarte sneeuw gezien in 2020 maar ze leerden enorm bij. Kortom iedereen heeft zijn steentje bijgedragen. Alleen was het jammer dat we op het einde van het seizoen nog enkele blessures opliepen. Veel beterschap dus aan Dailey Van De Ketterij, Bryan Maes, Maxime Colson, Marnick Lagrou en Kevin Manege die door Corona-quarantaine op zijn werk werd uigeschakeld.

Tijdens het seizoen verloren we ook Wouter Dormont (wielerloopbaan) en Donny Schmidt die de helm bij de competities aan de haak hangt. Met Donny verliest het team één van de anciens die meer dan 10 jaar voor onze club uitkwam. Een clubicoon dus.

Het is dan ook met plezier dat we kunnen melden dat de rest van de groep in 2021 op post blijft en dat de groep vervolledigd wordt met Ricardo Hout en Belofte-rijder Bo Desbonnet. De erg snelle Bo stapt daarmee in de voertsporen van zijn pa, ex-Belgisch  kampioen Thierry Desbonnet.

Wat 2021 betreft wordt het nog even uitkijken. De aandacht gaat nog meer naar de Noord-Franse competitie terwijl in België de meeste aandacht gaat naar de VMCF-federatie. Door het niet nakomen van de beloftes van de Waals FMWB-federatie, zullen wij zo goed als zeker nog nauwelijks bij de BMB-wedstrijden te zien zijn al is het dossier dat reeds van 2018 dateert nog steeds niet officieel afgesloten maar hoeveel geduld kan een mens hebben uiteraard.

 

Wij wensen iedereen dan ook prettige en veilige feestdagen en hopen in Maart voor het eerste terug een starthekken te kunnen opzoeken. See you in 2021.

Kristof Van Vaerenbergh pakt nieuw podium

Tijdens de wedstrijd in het Noord-Franse Etroungt is Kristof Van Vaerenbergh tweemaal derde geworden in de reeksen. Meteen dus een nieuw podium voor de Mikkola-rijder die vol vertrouwen naar de zware opdracht van volgend weekend gaat in Maricourt.

Mark Boot is back

Na een lange windstilte, kunnen we met vreugde melden dat het seizoen 2020 eindelijk terug van start gaat op 01 augustus. Ook konden we intussen melden dat Mark Boot terug in de vertrouwde stal van Mikkola-rcing terecht gekomen is. Dankzij de steun van onze trouwe sponsors en de mensen achter Technicross konden we Mark op een Husky 450 cc zetten waardoor hij binnenkort zijn officieel debuut maakt in de 500 cc-klasse. Bij een oefenwedstrijd in Vlissingen werd Mark alvast mooi tweede. 

Mikkola goes Viking

Tijdens onze verplichte pauze konden we reeds een rijder voor 2021 vastleggen want de jonge Finse Belofte Kazimir Hindersson komt de groep versterken. Deze Europese topper koos uit de vele voorstellen voor Mikkola en wij zijn dan ook trots een jeugdrijder van zijn niveau aan ons reeds indrukwekkend armada toppers toe te voegen. 

Alles afgelast tot 03/04/2020

Door het Corona-virus werden alles wedstrijden tot 31 Juli 2020 geannulleerd waardoor ook het Mikkola-team voorlopig op non-actief staat. Achter de schermen wordt er echter hard gewerkt en getraind om klaar te zijn voor het naseizoen en zijn ook de voorbereidingen voor 2021 reeds gestart. Wij danken uiteraard al onze sponsors die achter ons zijn blijven staan ondanks de voorlopig beperkte return.