Racereports

12/3/2017 : BK motorcross te Moerbeke

Driemaal bingo voor Team Mikkola

De eerste BK-proef kwam dit jaar bijzonder vroeg want door de slechte weersomstandigheden hadden we maar weinig competitiekilometers in de benen en dat zorgde voor een vreemde spanning bij de rijders. Niemand wist wat we konden verwachten van deze eerste confrontatie. De omloop was er weer zo eentje zoals we dat gewend zijn van Amc.Scheldeland met erg veel knotsen en vreemde putten op de baan. Kortom, het deed ons terugdenken aan onze tijd bij de MCLB-federatie waar de armspieren bijzonder op de proef werden gesteld.

In de 85 cc-klasse had Colin De Poortere nog maar één manche competitie gereden en dus hadden we niet zo hoge verwachtingen van onze kleinste talent. Nochtans draaide Colin stevig aan de gas maar een drietal valpartijen deden hem de das om. Eens de KTM-er kan rechtopblijven, lijkt hij toch voor de grote punten te kunnen meespelen. Toch kon hij nog vijf puntjes meegrabbelen met een achttiende plaats als resultaat.

In de 125 cc-klasse waren de verwachtingen wel hoog gespannen. Zoals verwacht moest Ilan Heirwegh deze race nog geblesseerd uitzitten maar de anderen stonden wel reeds op scherp. Vooral Marnick Lagrou en Killigan Delroeux vlogen meteen met het mes tussen de tanden deze reeks in. Marnick maakte een knappe start maar ging er even bij liggen zodat hij als vijfde eindigde. Killigan verknoeide zijn start maar reed dan alles en iedereen voorbij. Hij won dan ook overtuigend de eerste manche. De slotreeks werd ontsierd door een erg zware val in de start waarbij ook Killigan gehinderd werd. Deze maal mocht hij werkelijk als allerlaatste van start gaan. Zijn inhaalrace zou op een tweede plaats stranden. Marnick Lagrou werd intussen beter en beter want ook nu startte hij weer knap in de top drie. Het koptrio ging nog even te snel maar dan ging Marnick een pittig duel aan met Emilio Van Nieuwenhuyse. Het duo zou tot in de laatste bocht gaan strijden en uiteindelijk werd Marnick niet beloond voor zijn aanvalslust en werd hij vijfde wat net niet voldoende was voor het podium.

Onze andere twee beloften deden het ook mee dan voortreffelijk. Dailey van De Ketterij knokte voor iedere puntje en onze Nederlandse debutant deed vele met verbazing kijken naar zijn snelheid. Hij wordt dan ook beloond met de achtste plaats in de tussenstand van het BK. Andy Haesevoets daarentegen komt terug uit blessure en reed er zijn eerste race sinds maanden. In de eerste manche lukte er werkelijk niets waardoor het duidelijk wordt dat we Andy nog wat tijd moeten geven om er bovenop te komen. Maar in de slotreeks had onze Limburger reeds een antwoord klaar. Met scherpe rondetijden reed hij zich naar een onverhoopte dertiende plaats. Revanche nemen, noemt dat dan.

In de Cup MX2 hadden we maar één vertegenwoordiger met Charly Colart. Onze Henegouwer had nog geen enkele race gereden en lag daarenboven ook nog eens uitgeteld met enorme tandpijn. Dat hij uberhaupt aan de start stond, is een half mirakel. Charly opent sterk in de eerste manche en kan maar nipt de aansluiting niet pakken met de koplopers. Hij wordt keurig achtste maar in de slotreeks loopt het veel minder. De pijnstillers lijken uitgewerkt en na een slechte start kan Charly ook niet terugkomen. Hij blijft steken op een teleurstellende twaalfde plaats. Er wordt dan ook deze week druk gezet om de operatie aan de wijsheidstanden te vervroegen daar dit onhoudbaar geworden is.

In de CUP MX1 hadden we drie vertegenwoordigers waarbij vooral Niki Margetic en Alain Voermans er duidelijk zin in hadden. Onze Alain miste wel compleet zijn start maar kwam van de 26ste plaats terug naar de tweede plaats. Niki Margetic deed het omgekeerd want na een sterke start moest Niki halfweg gas minderen waardoor hij op een achtste plaats eindigde. Ook Melvin Clarinval stond aan de start voor zijn eerste race en Melvin opende met een verdienstelijke zevende plaats na een regelmatige wedstrijd. Hetzelfde scenario konden we merken in de slotreeks met alweer een inhaalrace van Alain Voermans die nu tot aan de derde plaats raakte. Ook Niki Margetic leek op weg naar het podium tot de voorvork van de Suzuki nog maar eens stuk ging en Niki ver terugzakte. Melvin Clarinval blijft zijn regelmatige zelve en tikte nog maar eens als zevende af. Met Alain Voermans pakte het team dan ook de tweede zege in dit BK nadat Killigan Delroeux eerder al de Nationalen klasse wist te winnen.

De grote jongens dan met eerst de MX2-klasse. Een pak EK-rijders was naar Moerbeke afgezakt en slechts twee nationale rijders konden zich mengen met deze toprijders, Mattis Meerschout en onze Mark Boot. In de eerste reeks wisten de toppers nauwelijks wat ze zagen met die groene nummer 37 van Mikkola die zich zomaar tussen de top-KTM's plaatste. Het werd een loeiend harde manche waarbij Mark er knap een derde plaats pakte voor de Est Hardi Roosoirg en in het wiel van de Fin Ere Haavisto. In de slotreeks wou Mark nog beter doen want hij pakte nu vlotjes de topstart maar dan brak het internationaal geweld pas echt los. Mark verloor dan ook even de pedalen wat hem naar de vijfde plaats deed terugvallen maar enkele ronden verder viel alles weer in de juiste plooi en ging hij nog vlot de vierde rijder halen waardoor hij maar nipt het podium niet haalde. Voor onze piepjonge Glenn Bielen liep deze proef minder goed af. Hij lag in de eerste twee ronden reeds tweemaal tegen de grond maar herpakte zich dan vanaf ronde drie. Glenn reed nog naar een knappe zevende plaats. Na de pauze bezorgde de 15-jarige Limburger osn echter de schrik van de dag toen hij in de tweede ronde de controle over de motor verloor en zwaar de omheining indook. De metalen omheining was klaar voor de schroothoop en met een schouderblessure verliet Glenn de race.

In de MX1-klasse werd werkelijk magie vertoond. Het is duidelijk dat men geen GP-toppers nodig heeft om een toprace mee te maken en dat hebben ze bewezen in Moerbeke. Onze Roy Sillien mocht meteen aan de bak en na een matige start kon hij toch naar een prima zesde plaats oprukken bij de inters en dat beloofde voor de slotreeks. Maar na de eerste bocht mochten we onze hoop reeds opbergen. Roy pakte een mooie kopstart maar werd zwaar onderuitgereden waarbij maar liefst zes toppers tegen de vlakte sloegen. Sillien diende als allerlaatste aan de manche te beginnen en eindigde nog op een mooie twaalfde plaats. Ook onze Nationalen waren in deze klasse van de partij en Jerome Benonit ontbond helemaal zijn duivels. Jerome was de volledige manche in duel om de zege maar moest in de laatste ronde de duimen leggen. Een prima tweede plaats dus in die eerste reeks. Jochem Walckiers eindigde als zevende en Donny Schmidt sloot de top tien af. In de slotreeks zou het volledig mis lopen voor Jerome Benonit die door de Este rijder Erki Kahro van de motor werd geschoten toen de Oostblokker de controle over de machine verloor. Met veel pijn zou Jerome nog vijfde worden. Jochem Walckiers pakte nu wel een goede start en werd keurig derde terwijl ook Donny Schmidt een betere slotreeks kende als zevende.

Het wordt nu uitkijken naar de volgende proef op 02 april in Lommel waar we zelf instaan voor de organisatie.

 

Results

Colin De Poortere 16+DNF=18

Killigan Delroeux 1+1=1

Marnick Lagrou 4+4=4

Dailey Van de Ketterij 10+9=8

Andy Haesevoets 14+11=13

Charly Colart 8+12=9

Alain Voermans 1+1=1

Niki Margetic 3+7=5

Melvin Clarinval 5+6=5

Mark Boot 3+4=4

Glenn Bielen 7+DNF=15

Donny Schmidt 10+7=8

Jerome Benonit 2+5=3

Jochem Waclkiers 7+3=5

Roy Sillien 6+9=8

 

 

Met dank aan onze sponsors

Piloten

Nieuws

Einde seizoen 2020 met twee vice-kampioenen

Het doldwaze seizoen 2020 zit er op en daar er in België zo goed als niet werd gereden hebben we onze pijlen gericht op het buitenland. Daar had men precies toch minder last van het Corona-gebeuren en konden we het jaar toch nog succesvol afsluiten. Mark Boot miste net de Nederlandse titel en werd zo vice-kampioen in zijn eerste jaar op de Mx1-motor. Kristof Van Vaerenbergh sneuvelde zelfs maar op 3 puntjes van de Franse titel in de MX2-klasse.

Een extra kers op de taart werd gezet door onze jonge stormer Kassimir Hindersson die bij zijn EK-debuut zomaar de top tien binnendook. Onze eskimo deed dat op 13-jarige leeftijd waardoor verscheidene topteams reeds aan de deur kwamen kloppen. Kasse rijdt echter in 2021 opnieuw in de blauwe MX477-outfit.

De overige mannen hebben stevig op de tanden gebeten in dit silly season en we hebben dan ook de meeste bewondering voor alle niet zandspecialisten die in Nederland reden om de sponsors toch maar een beetje publiciteit te geven. Vooral onze Waaltjes hebben zwarte sneeuw gezien in 2020 maar ze leerden enorm bij. Kortom iedereen heeft zijn steentje bijgedragen. Alleen was het jammer dat we op het einde van het seizoen nog enkele blessures opliepen. Veel beterschap dus aan Dailey Van De Ketterij, Bryan Maes, Maxime Colson, Marnick Lagrou en Kevin Manege die door Corona-quarantaine op zijn werk werd uigeschakeld.

Tijdens het seizoen verloren we ook Wouter Dormont (wielerloopbaan) en Donny Schmidt die de helm bij de competities aan de haak hangt. Met Donny verliest het team één van de anciens die meer dan 10 jaar voor onze club uitkwam. Een clubicoon dus.

Het is dan ook met plezier dat we kunnen melden dat de rest van de groep in 2021 op post blijft en dat de groep vervolledigd wordt met Ricardo Hout en Belofte-rijder Bo Desbonnet. De erg snelle Bo stapt daarmee in de voertsporen van zijn pa, ex-Belgisch  kampioen Thierry Desbonnet.

Wat 2021 betreft wordt het nog even uitkijken. De aandacht gaat nog meer naar de Noord-Franse competitie terwijl in België de meeste aandacht gaat naar de VMCF-federatie. Door het niet nakomen van de beloftes van de Waals FMWB-federatie, zullen wij zo goed als zeker nog nauwelijks bij de BMB-wedstrijden te zien zijn al is het dossier dat reeds van 2018 dateert nog steeds niet officieel afgesloten maar hoeveel geduld kan een mens hebben uiteraard.

 

Wij wensen iedereen dan ook prettige en veilige feestdagen en hopen in Maart voor het eerste terug een starthekken te kunnen opzoeken. See you in 2021.

Kristof Van Vaerenbergh pakt nieuw podium

Tijdens de wedstrijd in het Noord-Franse Etroungt is Kristof Van Vaerenbergh tweemaal derde geworden in de reeksen. Meteen dus een nieuw podium voor de Mikkola-rijder die vol vertrouwen naar de zware opdracht van volgend weekend gaat in Maricourt.

Mark Boot is back

Na een lange windstilte, kunnen we met vreugde melden dat het seizoen 2020 eindelijk terug van start gaat op 01 augustus. Ook konden we intussen melden dat Mark Boot terug in de vertrouwde stal van Mikkola-rcing terecht gekomen is. Dankzij de steun van onze trouwe sponsors en de mensen achter Technicross konden we Mark op een Husky 450 cc zetten waardoor hij binnenkort zijn officieel debuut maakt in de 500 cc-klasse. Bij een oefenwedstrijd in Vlissingen werd Mark alvast mooi tweede. 

Mikkola goes Viking

Tijdens onze verplichte pauze konden we reeds een rijder voor 2021 vastleggen want de jonge Finse Belofte Kazimir Hindersson komt de groep versterken. Deze Europese topper koos uit de vele voorstellen voor Mikkola en wij zijn dan ook trots een jeugdrijder van zijn niveau aan ons reeds indrukwekkend armada toppers toe te voegen. 

Alles afgelast tot 03/04/2020

Door het Corona-virus werden alles wedstrijden tot 31 Juli 2020 geannulleerd waardoor ook het Mikkola-team voorlopig op non-actief staat. Achter de schermen wordt er echter hard gewerkt en getraind om klaar te zijn voor het naseizoen en zijn ook de voorbereidingen voor 2021 reeds gestart. Wij danken uiteraard al onze sponsors die achter ons zijn blijven staan ondanks de voorlopig beperkte return.