Racereports

05/3/2017 : MON te Boekel

Als het regent in België

Soms moeten we zeggen dat motorcross geen leuke sport is en dit weekend is er zo eentje geweest. Overal noodweer en regen die met bakken uit de hemel komt maar je moet het seizoen voorbereiden en dus gingen we toch rijden. De jeugd trok naar de VMCF in Grobbendonk waar de hemelsluizen ervoor zorgden dat het na één manche reeds over en out was. Onze jeugd had intussen wel indruk nagelaten want Marnick Lagrou pakte de zege bij de Beloften terwijl de heroptredende Andy Hasevoets en Colin De Poortere een derde plaats pakten in hun klasse. Dailey Van De Ketterij pakte dan weer een vijfde plaats in zijn debuut bij de Junioren tewijl Killigan Delroeux alles en iedereen op een hoopje reed bij de Nationalen. 

De grote jongens trokken dan weer naar Nederland waar we bij de amateurfederatie MON-federatie voorzien hadden een rustige dag mee te maken. Maar dat draaide even anders uit want reeds 's ochtends vroeg kwamen plots de grote trucks toe van enkele EK en WK rijders met daarbij ook een gans pak rijders uit het Nederlandse KNMV-kampioenschap. Onze rustige dag zat er dus meteen op want maar liefst 54 topinternationalen stonden aan de start van een amateurwedstrijdje in Boekel. Nooit eerder gezien of meegemaakt. De zweed Filip Bengston, EK rijders Vandermierden, Van Berkel, EK-kampioen Mike Kras, Eric leijtens, ...en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan met de deelnemerslijst. Het circuit was ook al indrukwekkend met alle sprongen die in beton waren aangelegd met als topper een tafelberg van ongeveer veertig meter waarbij de rijders op meer dan tien meter hoogte door de lucht vlogen. Adembenemend.

Alain Voermans was meegetrokken naar Nederland en had zich bij de Nationalen ingeschreven. Het was de eerste race van Alain en hij pakte na een moeilijke start een prima zesde plaats in de eerste manche. In de gutsende regen na de pauze ging Alain echter tot driemaal toe in de fout zodat hij op een dertiende plaats bleef steken.

Bij de inters liep het in de start als mis met Roy Sillien die meteen tegen de grond ging. Onze Suzuki-rijder zou echter van de 54ste plaats nog terugkeren naar een zestiende plaats. Na de pauze bleef Roy wel overeind en leek op weg naar een sublieme zesde plaats tot bij het dubbelen van enkele rijders in de laatste bocht nog een plaatsje verloor. Ook Mark Boot was van de partij en had het nadeel met zijn MX2-motor te moeten opboksen tegen de tegenstand. Vooral de tafelberg van 40 meter bleek niet gemakkelijk te nemen maar Mark eindigde toch op een knappe twaalfde plaats. Normaal had ook Jerome Benonit zijn plaats in de top vijftien moeten opnemen want met enorme sprongen reed Benonit mee met Mark Boot tot zijn koppeling er plots de brui aan gaf. Een euvel dat hem ook in de slotreeks de das omdeed waardoor de Suzuki deze week volledig wordt nagekeken. Het meeste bekijks had onze 15-jarige Glenn Bielen die reeds op zaterdag het ONK in Heerde had gereden. Glenn sprong alle hindernissen en leek op weg naar een top-notering tot hij in de laatste minuten onderuitschoof.  Iedereen was echter in de wolken over het niveau dat hij haalde behalve Glenn zelf die minutenlang aan het vloeken was omdat hij die ene kleine schuiver gemaakt had.

Onze andere Nationalen maakten er een doorgedreven training van. Een zieke Jochem Walckiers maakte in de eerste manche wel een kwalijke val waarbij de voorrem van de KTM bleek vast te zitten maar de slotreeks was reeds stukken beter. Ook Donny Schmidt rijdt zijn eerste competitierondjes en wisselde een slechte eerste reeks af met een schitterende slotreeks. Er zit dus verbetering in bij alle rijders die nu klaar blijken voor het grote werk van volgende weekend. Dan staat de eerste BK-race op het programma in Moerbeke-Waas.

 

Results Grobbendonk

Colin De Poortere 3

Marnick Lagrou 1

Andy Haesevoets 3

Dailey Van De Ketterij 5

Killigan Delroeux 1

 

Results Grobbendonk

Alain Voermans 6+13=10

Donny Schmidt 33+31=32

Jochem Walckiers 47+30=38

Jerome Benonit 41+28=35

Glenn Bielen 20+24=20

Mark Boot 13+12=12

Roy Sillien 16+7=10

Glenn Bielen 28+26=27 (ONK Heerde)

 

 

Met dank aan onze sponsors

Piloten

Nieuws

Einde seizoen 2020 met twee vice-kampioenen

Het doldwaze seizoen 2020 zit er op en daar er in België zo goed als niet werd gereden hebben we onze pijlen gericht op het buitenland. Daar had men precies toch minder last van het Corona-gebeuren en konden we het jaar toch nog succesvol afsluiten. Mark Boot miste net de Nederlandse titel en werd zo vice-kampioen in zijn eerste jaar op de Mx1-motor. Kristof Van Vaerenbergh sneuvelde zelfs maar op 3 puntjes van de Franse titel in de MX2-klasse.

Een extra kers op de taart werd gezet door onze jonge stormer Kassimir Hindersson die bij zijn EK-debuut zomaar de top tien binnendook. Onze eskimo deed dat op 13-jarige leeftijd waardoor verscheidene topteams reeds aan de deur kwamen kloppen. Kasse rijdt echter in 2021 opnieuw in de blauwe MX477-outfit.

De overige mannen hebben stevig op de tanden gebeten in dit silly season en we hebben dan ook de meeste bewondering voor alle niet zandspecialisten die in Nederland reden om de sponsors toch maar een beetje publiciteit te geven. Vooral onze Waaltjes hebben zwarte sneeuw gezien in 2020 maar ze leerden enorm bij. Kortom iedereen heeft zijn steentje bijgedragen. Alleen was het jammer dat we op het einde van het seizoen nog enkele blessures opliepen. Veel beterschap dus aan Dailey Van De Ketterij, Bryan Maes, Maxime Colson, Marnick Lagrou en Kevin Manege die door Corona-quarantaine op zijn werk werd uigeschakeld.

Tijdens het seizoen verloren we ook Wouter Dormont (wielerloopbaan) en Donny Schmidt die de helm bij de competities aan de haak hangt. Met Donny verliest het team één van de anciens die meer dan 10 jaar voor onze club uitkwam. Een clubicoon dus.

Het is dan ook met plezier dat we kunnen melden dat de rest van de groep in 2021 op post blijft en dat de groep vervolledigd wordt met Ricardo Hout en Belofte-rijder Bo Desbonnet. De erg snelle Bo stapt daarmee in de voertsporen van zijn pa, ex-Belgisch  kampioen Thierry Desbonnet.

Wat 2021 betreft wordt het nog even uitkijken. De aandacht gaat nog meer naar de Noord-Franse competitie terwijl in België de meeste aandacht gaat naar de VMCF-federatie. Door het niet nakomen van de beloftes van de Waals FMWB-federatie, zullen wij zo goed als zeker nog nauwelijks bij de BMB-wedstrijden te zien zijn al is het dossier dat reeds van 2018 dateert nog steeds niet officieel afgesloten maar hoeveel geduld kan een mens hebben uiteraard.

 

Wij wensen iedereen dan ook prettige en veilige feestdagen en hopen in Maart voor het eerste terug een starthekken te kunnen opzoeken. See you in 2021.

Kristof Van Vaerenbergh pakt nieuw podium

Tijdens de wedstrijd in het Noord-Franse Etroungt is Kristof Van Vaerenbergh tweemaal derde geworden in de reeksen. Meteen dus een nieuw podium voor de Mikkola-rijder die vol vertrouwen naar de zware opdracht van volgend weekend gaat in Maricourt.

Mark Boot is back

Na een lange windstilte, kunnen we met vreugde melden dat het seizoen 2020 eindelijk terug van start gaat op 01 augustus. Ook konden we intussen melden dat Mark Boot terug in de vertrouwde stal van Mikkola-rcing terecht gekomen is. Dankzij de steun van onze trouwe sponsors en de mensen achter Technicross konden we Mark op een Husky 450 cc zetten waardoor hij binnenkort zijn officieel debuut maakt in de 500 cc-klasse. Bij een oefenwedstrijd in Vlissingen werd Mark alvast mooi tweede. 

Mikkola goes Viking

Tijdens onze verplichte pauze konden we reeds een rijder voor 2021 vastleggen want de jonge Finse Belofte Kazimir Hindersson komt de groep versterken. Deze Europese topper koos uit de vele voorstellen voor Mikkola en wij zijn dan ook trots een jeugdrijder van zijn niveau aan ons reeds indrukwekkend armada toppers toe te voegen. 

Alles afgelast tot 03/04/2020

Door het Corona-virus werden alles wedstrijden tot 31 Juli 2020 geannulleerd waardoor ook het Mikkola-team voorlopig op non-actief staat. Achter de schermen wordt er echter hard gewerkt en getraind om klaar te zijn voor het naseizoen en zijn ook de voorbereidingen voor 2021 reeds gestart. Wij danken uiteraard al onze sponsors die achter ons zijn blijven staan ondanks de voorlopig beperkte return.