Racereports

03/04/2016 : BMB te Wuustwezel

 

Jochem Walckiers en Charly Colart tonen zich

Het werd een bewogen week en een bewogen weekend in Wuustwezel. Er werd deze week duchtig gesleuteld aan de motors en de veringen en daarnaast kregen we het bericht dat onze Jochem Walckiers met een voedselvergiftiging werd opgenomen in het ziekenhuis. Pas Woensdag mocht hij het ziekenhuis verlaten waardoor met een bang hartje werd afgereisd naar Wuustwezel. Daarenboven namen we ook in alle vriendschap afscheid van Thomas Delvoy die liever op eigen kracht verder wou in het BK. Wij wensen de familie dan ook veel succes in hun jacht op de titel bij de Junioren MX2 en hebben er het volste vertrouwen in dat Thomas het seizoen 2016 tot een goed einde zal brengen. Het team draaide intussen op volle toeren verder met de voorbereiding van onze eerste organisatie in Lommel.

In de 85 cc stonden weer een pak buitenlanders uit Rusland, Litouwen, Frankrijk en Nederland. Het werd dus weer een moeilijke opdracht maar toch pakte Ilan Heirwegh een mooie zesde plaats. Na twee regelmatige reeksen bleef Ilan beuken en werd beloond voor zijn vele trainingsarbeid. Marnick Lagrou liep dan weer te grommelen want een nukkige achterrem koste hem vele plaatsen waardoor de Lagrou-power er deze maal niet echt uitkwam. Met veel stuurmanskunsten wist Marnick zonder rem toch nog zevende te worden voor de ogen van mentor Wilfried Simons die zijn poulain kwam aanmoedigen. Ook Colin  De Poortere wordt steeds beter want onze kleine Colin strijdt nu niet meer voor de laatste plaats maar liet in Wuustzwezel een pak rijders achter zich. Met een 23ste plaats in de tweede reeks verbaasde hij zelfs vriend en vijand. Nog even doorbijten Colin en de eerste BK-punten worden een feit.

In de 125 cc-klasse waren alle ogen gericht op de verrassend sterke Andy Haesevoets die in Moerbeke de pannen van het dak reed. In Wuustwezel wil het echter niet lukken want Andy raakt deze maal niet in de top tien na twee mislukte starten. Op een omloop zoals de Molenbergen wordt het dan ook moeilijk en hij eindigt op een twaalfde plaats. Beter vergaat het plots Charly Colart die voor het eerst in zijn loopbaan is beginnen trainen. Het resultaat mag er zijn want Charly rijdt tegen de beste Beloften van België naar een vierde plaats. Indukwekkend en zelfs de teamleiding wist niet wat ze zagen. Zelfs enkele Nationalen zagen onze Charly voorbijkomen wat meer dan schitterend is.

Over dan maar naar de Senioren waar Niki Margetic zijn heroptreden maakte. Onze ervaren Suzuki-rijder is zo zenuwachtig als een beginnende Belofte en dat laat zich zien in zijn rijden. Een krampachtige Margetic verknoeidt zijn eerste ronden maar komt dan op dreef en rijdt alles en iedereen van 48 koppige bende voorbij tot aan de negende plaats. Indrukwekkend. Ook Alain Voermans laat indruk en rijdt zich naar een tweede plaats in de eerste manche. De slotreeks wordt een rechtreeks duel met concurrent David Persoon. Alain lijkt het duel te winnen tot hij op een tafeljump zwaar ten val komt. Met een pijnlijke pols verlaat Alain dan ook het strijdtoneel.

De Junioren moeten het vanaf deze week doen zonder compaan Thomas Delvoy en hebben het dus erg moeilijk in Wuustwezel. Lucas Derycke kampt duidelijk nog met trainingsachterstand nadat zijn Husky pas twee weken voor het seizoen beschikbaar was. Hij beperkt de schade in Wuustwezel met een zesde plaats. De MX1-rijders kennen een boel kommer en kwel. Tijdens de trainingen loopt de motor van Melvin Clarinval kapot en lijkt de race te einde te zijn. Maar dat was zonder Mark Boot en Alain Voermans gerekend die prompt hun motor ter beschikking gaven aan Melvin. Met die motoren pakte Melvin een negende plaats. Dat was nog een stuk beter dan Dylan Duplat. Onze Suzuki-rijder komt in de slotreeks immers bijzonder zwaar ten val en wordt met spoed naar de hulpdiensten gebracht waar we met een bang hartje het verdict van de dokters moeten afwachten. Vooral de knie van Dylan lijkt zwaar gehavend en we danken Frank Benonit en zijn Alisson voor de goede zorgen die zij van bij het begin toedienden aan Dylan. Deze week vrezen we het verdere nieuws af over de knie van Dylan.

De MX2-klasse verzamelde in Wuustwezel zowat de volledige Wereldtop en Europese top waardoor het een race werd met veel spektakel. Mark Boot start sterk maar komt ten val in de eerste bocht. Als even later ook de versnellingsbak van de KTM de geest heeft is het helemaal over voor Mark. De slotreeks wordt dan maar gereden met de reservemotor en daar stormt hij mee naar de elfde plaats tussen alle wereldtoppers. Als Mark boos wordt, kan hij altijd iets meer blijkbaar. Dylan Mayne start bij de Nationalen MX2 en heeft duidelijk nog een conditieachterstand. Toch kan hij zich tweemaal in de top tien rijden op puur karakter. 

Ook in de MX1-klasse overstijgt het niveau iedere Nationale wedstrijd die wel al gereden hebben. De top zeven gaat naar de WK-rijders en tussen dat geweld slagen Roy Sillien en Stefan Hage er toch nog in om enkele punten te scoren. Zij eindigen als negentiende en twintigste na twee helse reeksen waar zelfs de ervaren Stefan Hage problemen mee kende. Onze Nationalen kenden het "geluk" om in dezelfde reeks te mogen meerijden. Jochem Walckiers is pas hersteld van een voedselvergiftiging maar rijdt wel doodleuk naar een dubbele tweede plaats. Ook Jerome Benonit is er terug bij en zet een bemoedigende zesde plaats neer. Bij Donny Schmidt daarentegen klinkt er wer tandengeknars want ook zijn motor weigert in de slotreeks allle dienst. Er wordt deze week dan ook druk overleg voorzien met KTM in de hoop een oplossing te vinden voor alle problemen die zich voordeden in Wuustwezel.

Volgend weekend hebben we een groot weekend want onze organisatie in Lommel moet af zijn en hopelijk volgen de prestaties van onze rijders en de motoren hetzelfde niveau als de vele vrijwilligers die Vrijdag-Zaterdag en Zondag hun beste beentje gaan voorzetten.

 

Results

Stefan Hage 20+17=20

Roy Sillien 21+16=19

Donny Schmidt 9+DNF=14

Jerome Benonit 5+6=5

Jochem Walckiers 2+2=2

Dylan Mayne 10+10=10

Mark Boot DNF+11=17

Lucas Derycke 9+7=9

Melvin Clarinval 7+9=9

Dylan Duplat 12+DNF=13

Alain Voermans 2+DNF=11

Niki Margetic 11+6=9

Charly Colart 4+6=4

Andy Haesevoets 11+13=12

Ilan Heirwegh 6+6=5

Colin Depoortere 24+23=26

Marnick Lagrou 7+8=7

 

Met dank aan onze sponsors

Piloten

Nieuws

Einde seizoen 2020 met twee vice-kampioenen

Het doldwaze seizoen 2020 zit er op en daar er in België zo goed als niet werd gereden hebben we onze pijlen gericht op het buitenland. Daar had men precies toch minder last van het Corona-gebeuren en konden we het jaar toch nog succesvol afsluiten. Mark Boot miste net de Nederlandse titel en werd zo vice-kampioen in zijn eerste jaar op de Mx1-motor. Kristof Van Vaerenbergh sneuvelde zelfs maar op 3 puntjes van de Franse titel in de MX2-klasse.

Een extra kers op de taart werd gezet door onze jonge stormer Kassimir Hindersson die bij zijn EK-debuut zomaar de top tien binnendook. Onze eskimo deed dat op 13-jarige leeftijd waardoor verscheidene topteams reeds aan de deur kwamen kloppen. Kasse rijdt echter in 2021 opnieuw in de blauwe MX477-outfit.

De overige mannen hebben stevig op de tanden gebeten in dit silly season en we hebben dan ook de meeste bewondering voor alle niet zandspecialisten die in Nederland reden om de sponsors toch maar een beetje publiciteit te geven. Vooral onze Waaltjes hebben zwarte sneeuw gezien in 2020 maar ze leerden enorm bij. Kortom iedereen heeft zijn steentje bijgedragen. Alleen was het jammer dat we op het einde van het seizoen nog enkele blessures opliepen. Veel beterschap dus aan Dailey Van De Ketterij, Bryan Maes, Maxime Colson, Marnick Lagrou en Kevin Manege die door Corona-quarantaine op zijn werk werd uigeschakeld.

Tijdens het seizoen verloren we ook Wouter Dormont (wielerloopbaan) en Donny Schmidt die de helm bij de competities aan de haak hangt. Met Donny verliest het team één van de anciens die meer dan 10 jaar voor onze club uitkwam. Een clubicoon dus.

Het is dan ook met plezier dat we kunnen melden dat de rest van de groep in 2021 op post blijft en dat de groep vervolledigd wordt met Ricardo Hout en Belofte-rijder Bo Desbonnet. De erg snelle Bo stapt daarmee in de voertsporen van zijn pa, ex-Belgisch  kampioen Thierry Desbonnet.

Wat 2021 betreft wordt het nog even uitkijken. De aandacht gaat nog meer naar de Noord-Franse competitie terwijl in België de meeste aandacht gaat naar de VMCF-federatie. Door het niet nakomen van de beloftes van de Waals FMWB-federatie, zullen wij zo goed als zeker nog nauwelijks bij de BMB-wedstrijden te zien zijn al is het dossier dat reeds van 2018 dateert nog steeds niet officieel afgesloten maar hoeveel geduld kan een mens hebben uiteraard.

 

Wij wensen iedereen dan ook prettige en veilige feestdagen en hopen in Maart voor het eerste terug een starthekken te kunnen opzoeken. See you in 2021.

Kristof Van Vaerenbergh pakt nieuw podium

Tijdens de wedstrijd in het Noord-Franse Etroungt is Kristof Van Vaerenbergh tweemaal derde geworden in de reeksen. Meteen dus een nieuw podium voor de Mikkola-rijder die vol vertrouwen naar de zware opdracht van volgend weekend gaat in Maricourt.

Mark Boot is back

Na een lange windstilte, kunnen we met vreugde melden dat het seizoen 2020 eindelijk terug van start gaat op 01 augustus. Ook konden we intussen melden dat Mark Boot terug in de vertrouwde stal van Mikkola-rcing terecht gekomen is. Dankzij de steun van onze trouwe sponsors en de mensen achter Technicross konden we Mark op een Husky 450 cc zetten waardoor hij binnenkort zijn officieel debuut maakt in de 500 cc-klasse. Bij een oefenwedstrijd in Vlissingen werd Mark alvast mooi tweede. 

Mikkola goes Viking

Tijdens onze verplichte pauze konden we reeds een rijder voor 2021 vastleggen want de jonge Finse Belofte Kazimir Hindersson komt de groep versterken. Deze Europese topper koos uit de vele voorstellen voor Mikkola en wij zijn dan ook trots een jeugdrijder van zijn niveau aan ons reeds indrukwekkend armada toppers toe te voegen. 

Alles afgelast tot 03/04/2020

Door het Corona-virus werden alles wedstrijden tot 31 Juli 2020 geannulleerd waardoor ook het Mikkola-team voorlopig op non-actief staat. Achter de schermen wordt er echter hard gewerkt en getraind om klaar te zijn voor het naseizoen en zijn ook de voorbereidingen voor 2021 reeds gestart. Wij danken uiteraard al onze sponsors die achter ons zijn blijven staan ondanks de voorlopig beperkte return.