Racereports

13/03/2016 : ONK te Axel : Nog veel werk

Het RES-circuit van Axel kennen we normaal op onze broekzak maar de toevloed van GP-rijders in Zeeland zorgde voor een extra drukte op de zandvlakte. Het rennerspark werd dan ook volledig gedomineerd door de grote namen waardoor ons team er zelfs niet in slaagde de servicetent te plaatsen wegens plaatsgebrek op het rennerpark. Een luxe-probleem dus voor RES Axel die erin slaagde om verder een vlekkeloze organisatie neer te zetten die beloond werd met een enorme drukte aan de inkom. Een geslaagde race dus maar minder goed voor onze jongens. Dat deze grote klapper te vroeg kwam voor iedereen was duidelijk te merken. De grote tegenstand van de wereldtop en de enorme impact van de meer dan 200 rijders op het terrein was duidelijk een grote hinderpaal voor onze mannen die door de vele afgelastingen allemaal competitieritme misten. Toch waren lichtpuntjes in de Zeeuwse duisternis want onze 85 cc-mannen en Jerome Benonit deden het duidelijk beter dan verwacht.

In de 85cc stonden Marnick Lagrou en Ilan Heirwegh voor een zware taak om tegen de Europese toppers een plaatsje achter het starthekken te veroveren. 69 rijders gingen het circuit op voor 40 startplaatsen. Ilan zette meteen een kanontijd neer waardoor hij vroeg zeker was van kwalificatie. Bij debutant Marnick Lagrou liep het moeilijker maar daar had hij geen fout aan want pas na zes ronden begon de tijdsopname van zijn transponder te werken. Marnick kon nog net één maal een snelle ronde zetten en dat was voldoende om gekwalificeerd te zijn. Allebei aan de start en dat was reeds een succes op zich. In de eerste manche vloog Marnick Lagrou dan ook meteen naar voren en veroverde zelfs even de zevende plaats. Maar op het einde van de manche ging het fout en onze nieuwkomer dook letterlijk uit de punten. Ilan Heirwegh startte was rustiger en klom langzaam door het peloton. Het bleek echter onvoldoende voor de ONK-punten. In de slotreeks lag de omloop er superzwaar bij en opnieuw dook Marnick vol goede moed naar de top vijftien. Het werd echter een copie van de eerste reeks waardoor hij zonder puntjes huiswaarts trok maar wel een prima eerste indruk naliet. Ilan Heirwegh kwam pas de laatste ronden onder stoom en reed dan als een mes door de achterblijvers. Ook voor hem een stap voorwaarts in dit ONK want vorig seizoen raakte hij zelfs niet door de kwalificaties bij de openings ONK. Allebei een goede beurt gemaakt dus in Axel.

In de MX2-klasse kon Mark Boot zich zoals verwacht probleemloos plaatsen en vliegt in de eerste manche dan ook met het mes tussen de tanden door het deelnemersveld. Maar reeds in de eerste ronde loopt het fout voor Mark die bijzonder hard van de motor stuitert. Met veel hoofdpijn wordt het een puntenloze rit waardoor de dag er meteen op zit voor Mark. Even wordt nog gestart in de slotreeks maar als er ook nog motorproblemen de kop opsteken wordt de ONK axel voor Mark een herinnering om snel te vergeten.

Over dan maar naar de MX1 waar vier rijders zich hadden aangemeld. Jochem Walckiers rijdt met een geraakte buikspier en duikt reeds in de verkenning van de motor. Ook Roy Sillien heeft duidelijk competitieritme te kort en raakt niet voorbij de kwalificaties. Stefan Hage doet dat zoals verwacht wel probleemloos en verrassend genoeg haalt ook onze Nationaal-rijder Jerome Benonit zonder problemen zijn plaatsje binnen tussen de wereldtoppers. Punten halen zat er wel niet in want zowel Stefan als Jerome zagen de wereldtoppers over het circuit surfen alsof er geen kuiltje in te vinden was. Jerome bezeert zich azelfs nog even in de slotreeks en ook Stefan maakt een akelige val in de slotreeks. Volgende week volgt wel de eerste belangrijke afspraak in Moerbeke-Waas waar de eerste BK-punten te rapen vallen.

Results

Marnick Lagrou 31+26=27

Ilan Heirwegh 34+29=30

Mark Boot 27+DNF=36

Stefan Hage 29+DNF=37

Jerome Benonit 26+DNF=36

 

Met dank aan onze sponsors

Piloten

Nieuws

Einde seizoen 2020 met twee vice-kampioenen

Het doldwaze seizoen 2020 zit er op en daar er in België zo goed als niet werd gereden hebben we onze pijlen gericht op het buitenland. Daar had men precies toch minder last van het Corona-gebeuren en konden we het jaar toch nog succesvol afsluiten. Mark Boot miste net de Nederlandse titel en werd zo vice-kampioen in zijn eerste jaar op de Mx1-motor. Kristof Van Vaerenbergh sneuvelde zelfs maar op 3 puntjes van de Franse titel in de MX2-klasse.

Een extra kers op de taart werd gezet door onze jonge stormer Kassimir Hindersson die bij zijn EK-debuut zomaar de top tien binnendook. Onze eskimo deed dat op 13-jarige leeftijd waardoor verscheidene topteams reeds aan de deur kwamen kloppen. Kasse rijdt echter in 2021 opnieuw in de blauwe MX477-outfit.

De overige mannen hebben stevig op de tanden gebeten in dit silly season en we hebben dan ook de meeste bewondering voor alle niet zandspecialisten die in Nederland reden om de sponsors toch maar een beetje publiciteit te geven. Vooral onze Waaltjes hebben zwarte sneeuw gezien in 2020 maar ze leerden enorm bij. Kortom iedereen heeft zijn steentje bijgedragen. Alleen was het jammer dat we op het einde van het seizoen nog enkele blessures opliepen. Veel beterschap dus aan Dailey Van De Ketterij, Bryan Maes, Maxime Colson, Marnick Lagrou en Kevin Manege die door Corona-quarantaine op zijn werk werd uigeschakeld.

Tijdens het seizoen verloren we ook Wouter Dormont (wielerloopbaan) en Donny Schmidt die de helm bij de competities aan de haak hangt. Met Donny verliest het team één van de anciens die meer dan 10 jaar voor onze club uitkwam. Een clubicoon dus.

Het is dan ook met plezier dat we kunnen melden dat de rest van de groep in 2021 op post blijft en dat de groep vervolledigd wordt met Ricardo Hout en Belofte-rijder Bo Desbonnet. De erg snelle Bo stapt daarmee in de voertsporen van zijn pa, ex-Belgisch  kampioen Thierry Desbonnet.

Wat 2021 betreft wordt het nog even uitkijken. De aandacht gaat nog meer naar de Noord-Franse competitie terwijl in België de meeste aandacht gaat naar de VMCF-federatie. Door het niet nakomen van de beloftes van de Waals FMWB-federatie, zullen wij zo goed als zeker nog nauwelijks bij de BMB-wedstrijden te zien zijn al is het dossier dat reeds van 2018 dateert nog steeds niet officieel afgesloten maar hoeveel geduld kan een mens hebben uiteraard.

 

Wij wensen iedereen dan ook prettige en veilige feestdagen en hopen in Maart voor het eerste terug een starthekken te kunnen opzoeken. See you in 2021.

Kristof Van Vaerenbergh pakt nieuw podium

Tijdens de wedstrijd in het Noord-Franse Etroungt is Kristof Van Vaerenbergh tweemaal derde geworden in de reeksen. Meteen dus een nieuw podium voor de Mikkola-rijder die vol vertrouwen naar de zware opdracht van volgend weekend gaat in Maricourt.

Mark Boot is back

Na een lange windstilte, kunnen we met vreugde melden dat het seizoen 2020 eindelijk terug van start gaat op 01 augustus. Ook konden we intussen melden dat Mark Boot terug in de vertrouwde stal van Mikkola-rcing terecht gekomen is. Dankzij de steun van onze trouwe sponsors en de mensen achter Technicross konden we Mark op een Husky 450 cc zetten waardoor hij binnenkort zijn officieel debuut maakt in de 500 cc-klasse. Bij een oefenwedstrijd in Vlissingen werd Mark alvast mooi tweede. 

Mikkola goes Viking

Tijdens onze verplichte pauze konden we reeds een rijder voor 2021 vastleggen want de jonge Finse Belofte Kazimir Hindersson komt de groep versterken. Deze Europese topper koos uit de vele voorstellen voor Mikkola en wij zijn dan ook trots een jeugdrijder van zijn niveau aan ons reeds indrukwekkend armada toppers toe te voegen. 

Alles afgelast tot 03/04/2020

Door het Corona-virus werden alles wedstrijden tot 31 Juli 2020 geannulleerd waardoor ook het Mikkola-team voorlopig op non-actief staat. Achter de schermen wordt er echter hard gewerkt en getraind om klaar te zijn voor het naseizoen en zijn ook de voorbereidingen voor 2021 reeds gestart. Wij danken uiteraard al onze sponsors die achter ons zijn blijven staan ondanks de voorlopig beperkte return.