Racereports

24/10/2021 : 3 uurs cross Axel

Indrukwekkende Mikkola-team willen alles

 

Als titelverdediger trokken we naar het Zeeuwse Axel waar de traditionele 3 uurs cross doorging. Het werd een belangrijke test voor onze club want een aantal nieuwe leden dienden in onze werking te worden ingepast en voor de tweede maal in onze geschiedenis konden we ook een jeugdteam opstellen. Dave Verrijt maakte zijn vuurdoop als teammanager en pakte meteen ook de zege met zijn groep. Andere opvallende nieuwkomers in onze crew waren de transponderwisselaars Sam Van De Walle en Stijn De Kerpel de op Formule 1-level de pitstops uitvoerden terwijl Mario Rombaut onze tenten opruimde en de pitstborden verzorgde langs de omloop. De Nieuwe groep lijkt meer dan ooit klaar voor 2022.

De Jeugd

's Ochtends was het eerst de beurt aan onze jonkies en Brent Van De Walle had zijn vriend Douwe Van Mechelen meegebracht. Het begon allemaal niet denderend want Douwe kreeg zijn motor bij de start maar niet aan de praat. Met dertig seconden achterstand op het peloton, startte Douwe dan toch met het mes tussen de tanden. Na 23 minuten rijden, reed de kleine Van Mechelen reeds op een tweede plaats op enkele meter van de leiders. Brent Van De Walle nam over en diende tegen Jarne Bervoets te strijden. De twee maakten er een boeiende strijd van en bleven steeds in elkaars buurt. Tot Jarne toch bezweek onder de druk van Brent en hij er tot tweemaal toe ging bij liggen. Meer had Brent niet nodig om weg te rijden en de fakkel over te geven aan Douwe Van Mechelen. Deze laatste klaarde de klus en reed op het einde zelfs nog even zijn snelste ronde. Meteen was de zege een feit en kon het Junior Mikkola-team de eerste zege pakken bij de jeugd in Axel. Knap werk dus van Brent en Douwe.

 

Big boys

Onze club had maar liefst twee teams aan het starthekken in Axel maar de loting verliep meteen niet goed. Ons A-team diende als voorlaatste aan de opdracht te beginnen. Zoals gewoonlijk was de start in Axel via een Le Mans start. Dit betekent, eerst lopen naar de motor en dan gas erop. Nick Triest was vanuit Zwitserland afgereisd om ons team te helpen en de Zwitserse kampioen had welgeteld vier ronden nodig om van de 40ste naar de eerste plaats te rijden. Mark Boot nam na een half uur over en kon de voorsprong nog wat uitdiepen terwijl David Foguenne het tweede uur aanvatte. David reed een schitterende sessie waardoor de tegenstand bijna op een ronde achterstand kwam te staan.  Echter in de laatste minuten begon de Yamaha plots te stomen. David had immers vorige week een enduro gereden in Honville en daarbij was een radiatorleiding geplooid. Snel sprong Nick Triest terug op het circuit en reed zomaar 1 minuut 40 voorsprong bij elkaar. Mark Boot loste de Honda-piloot opnieuw en af en zette de tegenstand op een volledige ronde achterstand. Die enorme voorsprong speelde we echter opnieuw evensnel kwijt toen de koppeling van de Husky na een onvrijwillige botsing met een gedubbeld rijder, plots alle dienst weigerde. De motor van David Foguenne was intussen opnieuw door de groep hersteld en David reed gewoon nog een stuk sneller dan in zijn eerste sessie. Daarna volgde nog een razende sessie door Nick Triest en tot slot zette Mark Boot de puntjes op de i door vlot als winnaar de finish te bereiken. Top dus van de volledige groep mecano's en de rijders Nick Triest-Mark Boot en David Foguenne. 

Onze tweede groep streed ook met een groot hart. Op hun lichte MX2-motoren liep het fantastisch en werden de verwachtingen steeds hoger voor deze groep. Bryan Maes had een schitterende opener maar Kristof Van Vaerenbergh en Max Colson hadden minder geluk. Stoffel werd geraakt door een vallende rijder en beschadigde daarbij zijn remschijf en de rempomp terwijl Max Colson op de sukkel ging met de vering. Alle problemen werden echter na de eerste sessie netjes opgelost en ons trio reed zomaar naar een mooie zevende plaats in dit supergezelschap. Kristof Van Vaerenbergh rondde de mooie prestatie af met een eindsessie van maar liefst 35 minuten tegen een alles behalve langzaam tempo. Beter kon het seizoen dus niet eindigen. Ook even vermelden dat ook Ricardo Hout aantrad met een vriendengroep in Axel. Ricardo werd er meteen de snelste rijder van de groep al ging het even verkeerd met een enorme smak op het einde van de lange drie uurs-wedstrijd. Op naar 2022 waar wij zullen aantreden bij VMCF en FFM.

Results

Jeugd 

1. Brent Van De Walle-Douwe Van Mechelen

 

Inters

1. Mark Boot-Nick Triest-David Foguenne

7. Bryan Maes-Maxime Colson-Kristof Van Vaerenbergh 

Met dank aan onze sponsors

Piloten

Nieuws

Geen Genk dit weekend

Iedereen was gebrand op de openingsrace in Genk dit weekend maar stad Genk stak daar een stokje voor. De race gaat dus niet door maar wij zullen wel aantreden in het West-Vlaamse Tielt om eens dichter bij de thuisbasis van het team te blijven.

Twee nieuwkomer voor 2021

Het nieuwe seizoen in Frankrijk is reeds enkele weken gestart en nu lijkt ook België in gang te schieten. Meteen kunnen we twee nieuwe namen aankondigen die sporadisch in onze kleuren zullen aantreden. Belofte Bo Desbonnet uit Kluisbergen zet zijn eerste stappen in de competitie bij de Beloften. Troy Van De Ketterij zal dan weer aantreden bij de Junioren MX2. 

Einde seizoen 2020 met twee vice-kampioenen

Het doldwaze seizoen 2020 zit er op en daar er in België zo goed als niet werd gereden hebben we onze pijlen gericht op het buitenland. Daar had men precies toch minder last van het Corona-gebeuren en konden we het jaar toch nog succesvol afsluiten. Mark Boot miste net de Nederlandse titel en werd zo vice-kampioen in zijn eerste jaar op de Mx1-motor. Kristof Van Vaerenbergh sneuvelde zelfs maar op 3 puntjes van de Franse titel in de MX2-klasse.

Een extra kers op de taart werd gezet door onze jonge stormer Kassimir Hindersson die bij zijn EK-debuut zomaar de top tien binnendook. Onze eskimo deed dat op 13-jarige leeftijd waardoor verscheidene topteams reeds aan de deur kwamen kloppen. Kasse rijdt echter in 2021 opnieuw in de blauwe MX477-outfit.

De overige mannen hebben stevig op de tanden gebeten in dit silly season en we hebben dan ook de meeste bewondering voor alle niet zandspecialisten die in Nederland reden om de sponsors toch maar een beetje publiciteit te geven. Vooral onze Waaltjes hebben zwarte sneeuw gezien in 2020 maar ze leerden enorm bij. Kortom iedereen heeft zijn steentje bijgedragen. Alleen was het jammer dat we op het einde van het seizoen nog enkele blessures opliepen. Veel beterschap dus aan Dailey Van De Ketterij, Bryan Maes, Maxime Colson, Marnick Lagrou en Kevin Manege die door Corona-quarantaine op zijn werk werd uigeschakeld.

Tijdens het seizoen verloren we ook Wouter Dormont (wielerloopbaan) en Donny Schmidt die de helm bij de competities aan de haak hangt. Met Donny verliest het team één van de anciens die meer dan 10 jaar voor onze club uitkwam. Een clubicoon dus.

Het is dan ook met plezier dat we kunnen melden dat de rest van de groep in 2021 op post blijft en dat de groep vervolledigd wordt met Ricardo Hout en Belofte-rijder Bo Desbonnet. De erg snelle Bo stapt daarmee in de voertsporen van zijn pa, ex-Belgisch  kampioen Thierry Desbonnet.

Wat 2021 betreft wordt het nog even uitkijken. De aandacht gaat nog meer naar de Noord-Franse competitie terwijl in België de meeste aandacht gaat naar de VMCF-federatie. Door het niet nakomen van de beloftes van de Waals FMWB-federatie, zullen wij zo goed als zeker nog nauwelijks bij de BMB-wedstrijden te zien zijn al is het dossier dat reeds van 2018 dateert nog steeds niet officieel afgesloten maar hoeveel geduld kan een mens hebben uiteraard.

 

Wij wensen iedereen dan ook prettige en veilige feestdagen en hopen in Maart voor het eerste terug een starthekken te kunnen opzoeken. See you in 2021.

Kristof Van Vaerenbergh pakt nieuw podium

Tijdens de wedstrijd in het Noord-Franse Etroungt is Kristof Van Vaerenbergh tweemaal derde geworden in de reeksen. Meteen dus een nieuw podium voor de Mikkola-rijder die vol vertrouwen naar de zware opdracht van volgend weekend gaat in Maricourt.

Mark Boot is back

Na een lange windstilte, kunnen we met vreugde melden dat het seizoen 2020 eindelijk terug van start gaat op 01 augustus. Ook konden we intussen melden dat Mark Boot terug in de vertrouwde stal van Mikkola-rcing terecht gekomen is. Dankzij de steun van onze trouwe sponsors en de mensen achter Technicross konden we Mark op een Husky 450 cc zetten waardoor hij binnenkort zijn officieel debuut maakt in de 500 cc-klasse. Bij een oefenwedstrijd in Vlissingen werd Mark alvast mooi tweede.